“BigBlueButton” نام یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین پلتفرمهای آموزشی است که در سطح بینالملی اجرا میشود و افراد مرتبط با آموزش از امکانات و فرصتهای آموزشی بینظیر آن بهره میگیرند.
ایدۀ اولیۀ ساخت پلتفرم “BigBlueButton” به کلاسهای درسی مدرسه بازمیگردد و معلمان، نقش اصلی را در پیشرفت و توسعۀ آن داشتهاند. شعارِ گردانندگان این پلتفرمِ جهانی که مبتنی بر وب کنفرانس هست و امروزه در 65 زبان، قابل استفاده است، “آموزش آسان” میباشد. توسعهدهندگان “BigBlueButton” معتقدند که با تسهیل آموزش، نتایج دانشآموزان بهبود خواهد یافت.
آغاز این پلتفرم جهانی به سال 2007 و کلید خوردن پروژهای در دانشگاه “کارلتون” بازمیگردد. هدف از این پروژه، ایجاد یک بنیاد مستقلِ غیرانتفاعی با هدف توسعۀ آموزش در آینده بوده است و به مرور و در راستای تحقق بخشیدن به این هدف، به امکانات این پلتفرم افزوده شد.
سال 2020 و 2021 میلادی به دلیل شیوع ویروس “کووید 19″، در سیستمهای آموزشی مجازی جهش ناگهانی و قابل توجه رخ داد و به همین خاطر این سال، سال کنفرانس ویدیویی نامیده شد.
از عمدهترین مشکلات معطوف به آموزش مجازی و نرمافزارهای وابسته به آن، محدودیتهایی نظیر دسترسی محدود به وبکم، چت کردن یا مسائل مربوط به صدا و صوت است. اما “بیگ بلو باتن” که به اختصار “BBB” نیز نامیده میشود، توانسته تمامی این محدودیتها را به حداقل برساند و بسیاری از مشکلات را رفع کند.
یکی از ویژگیهای بسیار مثبت این پلتفرم، منبعباز بودن آن است. نرمافزارهای منبعباز به نرمافزارهایی گفته میشود که به منظور استفاده شخصی یا حتی تجاری رایگان است و بدون دریافت پول، امکانات را در اختیار کاربران قرار میدهد. “بیگ بلو باتن” از بسیاری از جهات نسبت به نرمافزارهای رقیب جلوتر است. بر فرض مثال، هزینه استفاده از نرمافزار “Zoom” بسیار زیاد است و یا امنیت “بیگ بلو باتن” نسبت به نرمافزار “Jitsi” بسیار بالاتر است.
***
تیم لیمس در سالهای گذشته همواره کوشیده با توجه به نیازهای آموزشگاهها و مخاطبان خویش، نرمافزار “BigBlueButton” را اختصاصیسازی نماید و امکانات جذابی به این نرمافزار اضافه کند. در روزهای اخیر نسخه جدیدی از اصلاحات تیم نرمافزاری لیمس روی “BigBlueButton” منتشر شده است که ما در این مقاله کوشیدهایم به معرفی برخی از این امکانات و ویژگیهای جذاب اشاره نماییم.
آموزش مجازی در “بیگ بلو باتن” امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار میدهد که از جمله مهمترین آنان میتوان به اشتراک گذاری صفحه نمایش، تخته وایت برد، گفتگوی عمومی و خصوصی، اجازه برای ورود به کلاس، ضبط و نمایش، کلاسهایی مجزا برای گفتوگو، اتاق استراحت و اشتراک گذاری فایل اشاره کرد. اما لیمس در نسخۀ اختصاصی سازی شدۀ این پلتفرم آموزشی امکاناتی را افزوده است که کارآمدی آن را دوصد چندان کرده و به لذت آموختن افزوده است.
همواره یکی از نگرانیهای دانشآموزان، مهارت آموزان و حتی استادان مجازی، دسترسی همیشگی به فایلهای آموزشی و استفاده راحت و آسان از آنهاست. تیم لیمس برای رفع نگرانی کاربران، امکانی را افزوده است که به واسطۀ آن شما فقط یکبار، فایلها را برای دورهها و کلاسها بارگذاری کرده و پس از آن، کاربران به طور دائم امکان دسترسی به فایلها را برای کلاس آموزشی خود دارند.
مشترکان این پلتفرم امکان پخش فایلهای صوتی و تصویری را در بخش فایلهای آموزشی دارند و حتی میتوانند تصاویر و جزوهها و محتواهای مکتوب آموزشی را پیش از شروع کلاسهای خود پرینت بگیرند که ارتباطشان با یادداشت برداریهای خطی و نوشتن نکات در کاغذ حفظ شود.
یکی از مهمترین ارکان بهبود آموزش مجازی، حفظ رابطه استاد با شاگردانش است. بخشی از این رابطه به شناخت هویت استاد و شاگرد و کسب دانشی نسبی نسبت به شخصیت یکدیگر است. تیم لیمس به همین منظور امکان به اشتراک گذاری تصاویر پروفایل را فراهم نموده است که به واسطه آن استاد میتواند درک مشخصتری نسبت به شاگردانش پیدا کند.
از دیگر امکاناتی که تیم لیمس به BigBlueButton”” افزوده است، ارسال گزارشجابهجایی tab یا minimize کردن پنجره browser شاگردان به استاد است. با این امکان، استاد کنترل بهتری بر کیفیت کلاس خواهد داشت و دانشآموزان نیز با تمرکز بالاتری در کلاس حضور مییابند.
همۀ ما تجربۀ ورود به محیط و اتمسفری را داریم که انرژی اولیه آن سبب میشود تا قضاوتهای بعدیمان نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. گاهی با شنیدن و دیدن شروعی مناسب مشتاق میشویم تا بقیه برنامه را هم دنبال کنیم و گاهی هم از همان دقایق ابتدایی احساس کسالت و بیرمقی میکنیم.
این امر اهمیت آغازی مناسب را ثابت میکند. به همین علت است که تیم نرمافزاری لیمس امکان خوشآمد گویی اختصاصی و نمایش آن در محیط کلاس را فراهم کرده است. اساتید میتوانند از این فرصت جهت مشتاق ساختن شاگردان یا مخاطبان خود استفاده کنند و حتی قوانین کلی و دائمی کلاسهای خود را نیز با همین امکان جدید، به نمایش بگذارند که احتیاجی به تکرار کلامی و مکرر آن در هر جلسه نباشد.
همچنین تیم لیمس سبب گشته تا موسسات امکان نمایش لوگوی خود را در محیط “BigBlueButton” کسب کنند.
***
آخرین آپدیت “Bigbluebotton” نسخه 2.3 آن است که امکانات بسیاری به آن افزوده شده است.
قاعده تکرار جزء مهمترین قواعد یادگیری است. گاهی پیش میآید که بعد از چند بار شنیدن یک آهنگ به طور ناخودآگاه، واژگانش را به خاطر بسپاریم و یا احساس کنیم که شعارهای تبلیغاتی به عمق حافظهمان چسبیدهاند. تمامی این موارد نشان میدهد که تکرار به تثبیت دانستهها و آموختن بیشتر کمک میکند.
“بیگ بلو باتن” با آگاهی از این اصل مهم در یادگیری، امکانی را برای مرور بهتر جلسات آموزشی در اختیار کاربران قرار داده است که طی آن کاربران میتوانند به طور آزادانه بین اسلایدهای نمایش داده شده در جلسات آموزشی، جابهجا شوند و مطالب مورد نیاز خود را راحتتر بیابند.
همچنین این امکان، فرصت جستجو در متون اسلایدها را در اختیار کاربران قرار داده است. از دیگر ویژگیهای قابل توجه این بستر آموزشی، مشاهده همزمان اسلایدهای آموزشی و تصاویر وب کمها نیز میباشد که سبب میشود تا مخاطبان بتوانند متمرکزتر کلاسهای خود را دنبال کرده و از تلاش مضاعف برای دنبال کردن همزمان مطالب محتواهای آموزشی و تصاویر وب کمها رنج نبرند. در ویرایش جدید “بیگ بلو باتن” امکان مشاهده یادداشتهای اشتراکی و چتهای کاربران نیز افزوده شده است. همچنین مشترکین میتوانند سرعت پخش ویدیو را هم تغییر دهند.
***
بیگ بلو باتن، کاربردی تر از قبل
تعامل میان استاد و شاگرد از مهمترین عوامل بهبود سطح کیفی کلاسهای آموزشی است. زبانآموزان باید بتوانند مثل کلاسهای حضوری به طور مداوم با استاد خود ارتباط گرفته و سوال بپرسند و بازخورد دریافت کنند. تیم لیمس در بخش تدریس به اینجای کار هم اندیشیده و امکان سوال پرسیدن را بسیار ساده در اختیار زبانآموزان قرارداده است.
زبانآموز میتواند تنها با کلیک بر روی علامت دست، استاد خود را متوجه آن کند که پرسشی دارد یا مسئلهای برای پرسش مطرح شده است. استاد با دریافت پیغامی در گوشه صفحه متوجه درخواست دانشآموز و بالا رفتن دست شاگرد خود خواهد شد و میتواند این درخواست را کنترل و یا مدیریت کند. استاد میتواند یک دست یا تمامی دستها را پایین آورده و تعامل دانشآموزان در کلاس را افزایش دهد.
یکی دیگر از استرسها و نگرانیهای دانش آموزان، سرعت اینترنت و یا دسترسی سریع و آسان به کلاسهای مجازی است. وضعیت اینترنت هرشخص در نسخه ویرایش شدۀ “BBB” در گوشه بالا برای خود آن شخص به نمایش گذاشته میشود و در صورت بروز اختلال اینترنتی و یا سرعت نامطلوب به کاربر هشدار داده میشود که در صورت نیاز با خاموش کردن میکروفون و یا وب کم، بتواند کیفیت و سرعت را بهبود بخشد.
همانند پلتفرم معروف و مطرح “Adobe connect” ، در “BBB” نیز اساتید امکان رصد ساعت ورود و خروج شاگردان و سرعت اینترنت هرکدام را دارند. همچنین برای حفظ کیفیت کلاس میتوانند تا دسترسی افراد به وب کم و دوربین را قطع کرده و قابلیت “Desktop sharing” را نیز متوقف کنند.
در تب مرورگر کروم امکان به اشتراک گذاشتن صدا همزمان با صفحه نمایش نیز وجود دارد. بر فرض مثال اگر در مرورگر کروم مشغول به اشتراک گذاشتن ویدیویی از Aparat و یا Youtube باشید، میتوانید صدای آن را نیز در کلاس پخش کنید.
بسیاری از دانشآموزان گفتهاند که عدم دسترسی به دیدن چهره استاد خود هنگام تدریس، تمرکز آنان را کاهش داده و سبب شده تا نتوانند به اندازه کلاسهای حضوری با دروس تدریس شده ارتباط برقرار کنند؛ اما یکی از جالبترین امکانات افزوده شده در ویرایش جدید، امکان در دسترس بودن وب کم استاد همزمان با تدریس و به نمایش درآمدن فایل ارائه و تدریس است. این امکان احساس فاصله را از بین میبرد و دانشآموزان را به اساتید نزدیکتر میکند.
همچنین اساتید در این نسخه از نرمافزار، نیاز ندارند تا پایان فرایند آپلود فایلهای خود صبر کنند. آنان میتوانند پس از شروع فرایند آپلود فایل به محیط کلاس بازگشته و روند طبیعی تدریس را دنبال کنند و فایل هم پس از اتمام آپلود به طور خودکار در صفحه کلاس به نمایش درخواهد آمد. همچنین استاد فرصت جابهجایی سریع میان فایلهای آپلود شده را دارد که این از زمانهای غیرمفید کلاس خواهد کاست.
اساتید میتوانند پاسخ پرسشهای خود را علاوه بر قابلیت صوتی، به صورت نوشتاری و متنی هم از زبانآموزان دریافت کنند. همچنین نتایج نظرسنجیهای کلاسی در قسمت چت اعلام میشود و همه میتوانند آنرا ببینند. از دیگر فرصتهای بسیار جالب توجه برای اساتید، طبق اذعان ایشان، فرصت تخصیص تخته کلاسی به یک یا چند زبانآموز و سلب این دسترسی در صورت تمایل است. همچنین اساتید میتوانند زبانآموزان را به طور تصادفی انتخاب کرده و برای پرسشهای کلاسی یا فعالیتها برگزینند.
در “BBB” ویرایش جدید، کاربران امکان این را دارند که بدون بازیابی و رفرش صفحه، میکروفون و بلندگوی خود را تغییر دهند. سرعت “بیگ بلو باتن” در آخرین نسخه اصلاح شده آن افزایش چشمگیری را داشته که روند ورود به کلاس، آماده شدن فایلهای ضبط شده و سرعت انتقال و آپلود فایلها را بهبود بخشیده است.
***
در جهان کنونی که ارتباط فرامرزی و وابسته به تکنولوژِی جز عناصر حیاتی و لازم آن محسوب میشود، نیاز است تا همواره خود را در راستای ارتقا تواناییهایمان به چالش بکشیم. ما در تیم لیمس کوشیدهایم تا این چالش را به صورت هر روزه برای خودمان تعریف کنیم و نتیجه آن را که بهبود نرمافزار لیمس و نرمافزارهای آموزش مجازی هستند را در اختیار آموزشگاهها و اساتید و زبانآموزان عزیز قرار دهیم.
ما در تیم لیمس با نگاه به نخستین شعار پلتفرم “بیگ بلو باتن” کوشیدهایم تا آموزش را آسان کرده و با بهترین امکانات در اختیار همگان قرار دهیم و همچنین مبتنی بر نیازهای آموزشی اساتید و دانشآموزان، ویرایشهایی کاملا اختصاصی و اختصاصیسازی شده از “BigBlueButton” و “adobe connect” ارائه نماییم.
لیمس امیدوار است تا با استفاده از این پلتفرم آموزشی ویرایش شده، جهشی را در فرایند یادگیری احساس کرده و گامهای بلندتری را بردارید.
آغاز ترم پاییز یک زبان سرا + جزئیات
به اطلاع مراجعین و زبان آموزان گرامی می رساند که ترم پاییز یک زبان سرا سنندج بر اساس اطلاعیه زیر آغاز می شود:
برنامه آزمون پایانی ترم تابستان 2 زبان سرا سنندج
به اطلاع تمامی فراگیران دورههای اینترنتی مرکز آموزشی زبان سرا سنندج می رساند که در ادامه برنامه آزمون پایانی ترم تابستان 2 درج شده است. لطفا با دقت تمامی روزها و تاریخ ها را بخوانید تا در جریان شرکت در آزمون با مشکل مواجه نشوید.
جدیدترین آپدیت بیگ بلو باتن زبان سرا منتشر شد
“BigBlueButton” نام یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین پلتفرمهای آموزشی است که در سطح بینالملی اجرا میشود و افراد مرتبط با آموزش از امکانات و فرصتهای آموزشی بینظیر آن بهره میگیرند.
ایدۀ اولیۀ ساخت پلتفرم “BigBlueButton” به کلاسهای درسی مدرسه بازمیگردد و معلمان، نقش اصلی را در پیشرفت و توسعۀ آن داشتهاند. شعارِ گردانندگان این پلتفرمِ جهانی که مبتنی بر وب کنفرانس هست و امروزه در 65 زبان، قابل استفاده است، “آموزش آسان” میباشد. توسعهدهندگان “BigBlueButton” معتقدند که با تسهیل آموزش، نتایج دانشآموزان بهبود خواهد یافت.
آغاز این پلتفرم جهانی به سال 2007 و کلید خوردن پروژهای در دانشگاه “کارلتون” بازمیگردد. هدف از این پروژه، ایجاد یک بنیاد مستقلِ غیرانتفاعی با هدف توسعۀ آموزش در آینده بوده است و به مرور و در راستای تحقق بخشیدن به این هدف، به امکانات این پلتفرم افزوده شد.
سال 2020 و 2021 میلادی به دلیل شیوع ویروس “کووید 19″، در سیستمهای آموزشی مجازی جهش ناگهانی و قابل توجه رخ داد و به همین خاطر این سال، سال کنفرانس ویدیویی نامیده شد.
از عمدهترین مشکلات معطوف به آموزش مجازی و نرمافزارهای وابسته به آن، محدودیتهایی نظیر دسترسی محدود به وبکم، چت کردن یا مسائل مربوط به صدا و صوت است. اما “بیگ بلو باتن” که به اختصار “BBB” نیز نامیده میشود، توانسته تمامی این محدودیتها را به حداقل برساند و بسیاری از مشکلات را رفع کند.
یکی از ویژگیهای بسیار مثبت این پلتفرم، منبعباز بودن آن است. نرمافزارهای منبعباز به نرمافزارهایی گفته میشود که به منظور استفاده شخصی یا حتی تجاری رایگان است و بدون دریافت پول، امکانات را در اختیار کاربران قرار میدهد. “بیگ بلو باتن” از بسیاری از جهات نسبت به نرمافزارهای رقیب جلوتر است. بر فرض مثال، هزینه استفاده از نرمافزار “Zoom” بسیار زیاد است و یا امنیت “بیگ بلو باتن” نسبت به نرمافزار “Jitsi” بسیار بالاتر است.
***
تیم لیمس در سالهای گذشته همواره کوشیده با توجه به نیازهای آموزشگاهها و مخاطبان خویش، نرمافزار “BigBlueButton” را اختصاصیسازی نماید و امکانات جذابی به این نرمافزار اضافه کند. در روزهای اخیر نسخه جدیدی از اصلاحات تیم نرمافزاری لیمس روی “BigBlueButton” منتشر شده است که ما در این مقاله کوشیدهایم به معرفی برخی از این امکانات و ویژگیهای جذاب اشاره نماییم.
آموزش مجازی در “بیگ بلو باتن” امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار میدهد که از جمله مهمترین آنان میتوان به اشتراک گذاری صفحه نمایش، تخته وایت برد، گفتگوی عمومی و خصوصی، اجازه برای ورود به کلاس، ضبط و نمایش، کلاسهایی مجزا برای گفتوگو، اتاق استراحت و اشتراک گذاری فایل اشاره کرد. اما لیمس در نسخۀ اختصاصی سازی شدۀ این پلتفرم آموزشی امکاناتی را افزوده است که کارآمدی آن را دوصد چندان کرده و به لذت آموختن افزوده است.
همواره یکی از نگرانیهای دانشآموزان، مهارت آموزان و حتی استادان مجازی، دسترسی همیشگی به فایلهای آموزشی و استفاده راحت و آسان از آنهاست. تیم لیمس برای رفع نگرانی کاربران، امکانی را افزوده است که به واسطۀ آن شما فقط یکبار، فایلها را برای دورهها و کلاسها بارگذاری کرده و پس از آن، کاربران به طور دائم امکان دسترسی به فایلها را برای کلاس آموزشی خود دارند.
مشترکان این پلتفرم امکان پخش فایلهای صوتی و تصویری را در بخش فایلهای آموزشی دارند و حتی میتوانند تصاویر و جزوهها و محتواهای مکتوب آموزشی را پیش از شروع کلاسهای خود پرینت بگیرند که ارتباطشان با یادداشت برداریهای خطی و نوشتن نکات در کاغذ حفظ شود.
یکی از مهمترین ارکان بهبود آموزش مجازی، حفظ رابطه استاد با شاگردانش است. بخشی از این رابطه به شناخت هویت استاد و شاگرد و کسب دانشی نسبی نسبت به شخصیت یکدیگر است. تیم لیمس به همین منظور امکان به اشتراک گذاری تصاویر پروفایل را فراهم نموده است که به واسطه آن استاد میتواند درک مشخصتری نسبت به شاگردانش پیدا کند.
از دیگر امکاناتی که تیم لیمس به BigBlueButton”” افزوده است، ارسال گزارشجابهجایی tab یا minimize کردن پنجره browser شاگردان به استاد است. با این امکان، استاد کنترل بهتری بر کیفیت کلاس خواهد داشت و دانشآموزان نیز با تمرکز بالاتری در کلاس حضور مییابند.
همۀ ما تجربۀ ورود به محیط و اتمسفری را داریم که انرژی اولیه آن سبب میشود تا قضاوتهای بعدیمان نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. گاهی با شنیدن و دیدن شروعی مناسب مشتاق میشویم تا بقیه برنامه را هم دنبال کنیم و گاهی هم از همان دقایق ابتدایی احساس کسالت و بیرمقی میکنیم.
این امر اهمیت آغازی مناسب را ثابت میکند. به همین علت است که تیم نرمافزاری لیمس امکان خوشآمد گویی اختصاصی و نمایش آن در محیط کلاس را فراهم کرده است. اساتید میتوانند از این فرصت جهت مشتاق ساختن شاگردان یا مخاطبان خود استفاده کنند و حتی قوانین کلی و دائمی کلاسهای خود را نیز با همین امکان جدید، به نمایش بگذارند که احتیاجی به تکرار کلامی و مکرر آن در هر جلسه نباشد.
همچنین تیم لیمس سبب گشته تا موسسات امکان نمایش لوگوی خود را در محیط “BigBlueButton” کسب کنند.
***
آخرین آپدیت “Bigbluebotton” نسخه 2.3 آن است که امکانات بسیاری به آن افزوده شده است.
قاعده تکرار جزء مهمترین قواعد یادگیری است. گاهی پیش میآید که بعد از چند بار شنیدن یک آهنگ به طور ناخودآگاه، واژگانش را به خاطر بسپاریم و یا احساس کنیم که شعارهای تبلیغاتی به عمق حافظهمان چسبیدهاند. تمامی این موارد نشان میدهد که تکرار به تثبیت دانستهها و آموختن بیشتر کمک میکند.
“بیگ بلو باتن” با آگاهی از این اصل مهم در یادگیری، امکانی را برای مرور بهتر جلسات آموزشی در اختیار کاربران قرار داده است که طی آن کاربران میتوانند به طور آزادانه بین اسلایدهای نمایش داده شده در جلسات آموزشی، جابهجا شوند و مطالب مورد نیاز خود را راحتتر بیابند.
همچنین این امکان، فرصت جستجو در متون اسلایدها را در اختیار کاربران قرار داده است. از دیگر ویژگیهای قابل توجه این بستر آموزشی، مشاهده همزمان اسلایدهای آموزشی و تصاویر وب کمها نیز میباشد که سبب میشود تا مخاطبان بتوانند متمرکزتر کلاسهای خود را دنبال کرده و از تلاش مضاعف برای دنبال کردن همزمان مطالب محتواهای آموزشی و تصاویر وب کمها رنج نبرند. در ویرایش جدید “بیگ بلو باتن” امکان مشاهده یادداشتهای اشتراکی و چتهای کاربران نیز افزوده شده است. همچنین مشترکین میتوانند سرعت پخش ویدیو را هم تغییر دهند.
***
بیگ بلو باتن، کاربردی تر از قبل
تعامل میان استاد و شاگرد از مهمترین عوامل بهبود سطح کیفی کلاسهای آموزشی است. زبانآموزان باید بتوانند مثل کلاسهای حضوری به طور مداوم با استاد خود ارتباط گرفته و سوال بپرسند و بازخورد دریافت کنند. تیم لیمس در بخش تدریس به اینجای کار هم اندیشیده و امکان سوال پرسیدن را بسیار ساده در اختیار زبانآموزان قرارداده است.
زبانآموز میتواند تنها با کلیک بر روی علامت دست، استاد خود را متوجه آن کند که پرسشی دارد یا مسئلهای برای پرسش مطرح شده است. استاد با دریافت پیغامی در گوشه صفحه متوجه درخواست دانشآموز و بالا رفتن دست شاگرد خود خواهد شد و میتواند این درخواست را کنترل و یا مدیریت کند. استاد میتواند یک دست یا تمامی دستها را پایین آورده و تعامل دانشآموزان در کلاس را افزایش دهد.
یکی دیگر از استرسها و نگرانیهای دانش آموزان، سرعت اینترنت و یا دسترسی سریع و آسان به کلاسهای مجازی است. وضعیت اینترنت هرشخص در نسخه ویرایش شدۀ “BBB” در گوشه بالا برای خود آن شخص به نمایش گذاشته میشود و در صورت بروز اختلال اینترنتی و یا سرعت نامطلوب به کاربر هشدار داده میشود که در صورت نیاز با خاموش کردن میکروفون و یا وب کم، بتواند کیفیت و سرعت را بهبود بخشد.
همانند پلتفرم معروف و مطرح “Adobe connect” ، در “BBB” نیز اساتید امکان رصد ساعت ورود و خروج شاگردان و سرعت اینترنت هرکدام را دارند. همچنین برای حفظ کیفیت کلاس میتوانند تا دسترسی افراد به وب کم و دوربین را قطع کرده و قابلیت “Desktop sharing” را نیز متوقف کنند.
در تب مرورگر کروم امکان به اشتراک گذاشتن صدا همزمان با صفحه نمایش نیز وجود دارد. بر فرض مثال اگر در مرورگر کروم مشغول به اشتراک گذاشتن ویدیویی از Aparat و یا Youtube باشید، میتوانید صدای آن را نیز در کلاس پخش کنید.
بسیاری از دانشآموزان گفتهاند که عدم دسترسی به دیدن چهره استاد خود هنگام تدریس، تمرکز آنان را کاهش داده و سبب شده تا نتوانند به اندازه کلاسهای حضوری با دروس تدریس شده ارتباط برقرار کنند؛ اما یکی از جالبترین امکانات افزوده شده در ویرایش جدید، امکان در دسترس بودن وب کم استاد همزمان با تدریس و به نمایش درآمدن فایل ارائه و تدریس است. این امکان احساس فاصله را از بین میبرد و دانشآموزان را به اساتید نزدیکتر میکند.
همچنین اساتید در این نسخه از نرمافزار، نیاز ندارند تا پایان فرایند آپلود فایلهای خود صبر کنند. آنان میتوانند پس از شروع فرایند آپلود فایل به محیط کلاس بازگشته و روند طبیعی تدریس را دنبال کنند و فایل هم پس از اتمام آپلود به طور خودکار در صفحه کلاس به نمایش درخواهد آمد. همچنین استاد فرصت جابهجایی سریع میان فایلهای آپلود شده را دارد که این از زمانهای غیرمفید کلاس خواهد کاست.
اساتید میتوانند پاسخ پرسشهای خود را علاوه بر قابلیت صوتی، به صورت نوشتاری و متنی هم از زبانآموزان دریافت کنند. همچنین نتایج نظرسنجیهای کلاسی در قسمت چت اعلام میشود و همه میتوانند آنرا ببینند. از دیگر فرصتهای بسیار جالب توجه برای اساتید، طبق اذعان ایشان، فرصت تخصیص تخته کلاسی به یک یا چند زبانآموز و سلب این دسترسی در صورت تمایل است. همچنین اساتید میتوانند زبانآموزان را به طور تصادفی انتخاب کرده و برای پرسشهای کلاسی یا فعالیتها برگزینند.
در “BBB” ویرایش جدید، کاربران امکان این را دارند که بدون بازیابی و رفرش صفحه، میکروفون و بلندگوی خود را تغییر دهند. سرعت “بیگ بلو باتن” در آخرین نسخه اصلاح شده آن افزایش چشمگیری را داشته که روند ورود به کلاس، آماده شدن فایلهای ضبط شده و سرعت انتقال و آپلود فایلها را بهبود بخشیده است.
***
در جهان کنونی که ارتباط فرامرزی و وابسته به تکنولوژِی جز عناصر حیاتی و لازم آن محسوب میشود، نیاز است تا همواره خود را در راستای ارتقا تواناییهایمان به چالش بکشیم. ما در تیم لیمس کوشیدهایم تا این چالش را به صورت هر روزه برای خودمان تعریف کنیم و نتیجه آن را که بهبود نرمافزار لیمس و نرمافزارهای آموزش مجازی هستند را در اختیار آموزشگاهها و اساتید و زبانآموزان عزیز قرار دهیم.
ما در تیم لیمس با نگاه به نخستین شعار پلتفرم “بیگ بلو باتن” کوشیدهایم تا آموزش را آسان کرده و با بهترین امکانات در اختیار همگان قرار دهیم و همچنین مبتنی بر نیازهای آموزشی اساتید و دانشآموزان، ویرایشهایی کاملا اختصاصی و اختصاصیسازی شده از “BigBlueButton” و “adobe connect” ارائه نماییم.
لیمس امیدوار است تا با استفاده از این پلتفرم آموزشی ویرایش شده، جهشی را در فرایند یادگیری احساس کرده و گامهای بلندتری را بردارید.
کارگاه آموزشی مدرسین سطح خردسال برگزار شد
کارگاه آموزشی مدرسین سطوح خردسالان و میانسال مرکز آموزشی زبانسرا صبح و عصر روز پنجشنبه هفتم مرداد ماه برگزار شد.
داریوش فیروزپور مدیر مرکز در این رابطه به روابط عمومی گفت که هدف از این کارگاه ارتقای سطح کیفی آموزش و دانش مدرسین است.
وی افزود که دوره خردسالان از سطوح بسیار مهم یادگیری است که مدرسین آن میبایستی همواره خود را در بهترین سطح دانش و توانش زبانی قرار دهند.
اطلاعیه شروع ترم تابستان ۲ زبانسرا
فراگیران عزیز، زمان اعلام کارنامه، ثبت نام و آغاز ترم تابستان ۲ زبانسرا در سال ۱۴۰۰ به شرع زیر است:
زبان سرا بیست ساله شد
مراسم بیست سالگی زبان سرا عصر روز یکشنبه 3 مرداد 1400 با تقدیر از زبان آموزان برتر مسابقه میلیونی برگزار شد.
در این مراسم داریوش فیروزپور موسس و مدیر عامل زبان سرا ضمن تقدیر و تشکر از حضور فراگیران مسابقه میلیونی، گفت: دوست داشتم که این مراسم بسیار باشکوه و با حضور تمامی والدین و زبانسراییها برگزار میشد، اما شرایط فاصله اجتماعی و قرنطینه ما را برحذر داشته است.
وی افزود: زبان سرا در بیست سال اخیر مسیر پر فراز و نشیبی را سپری کرده و علی رغم مشکلات، توانسته که روند روبه رشد و ترقی را طی کند.
فیروزپور با اشاره به مسابقه و چالش هیجان انگیز بیست سالگی زبان سرا گفت: این مسابقه را با هدف ایجاد شور و نشاط در میان فراگیران و در فضای مجازی برگزار کردیم تا هم سلامت فراگیران تضمین شود و هم استفاده از تکنولوژی برای همگان آسان تر شود.
در این مراسم، فریبا یونسی مدیر بخش دخرانه زبان سرا، لیلا طبرزدی مسئول بخش برنامه ریزی و فریاد فاتحی نیا مسئول بخش ارتباط و روابط عمومی موسسه نیز حضور داشتند.
در این مراسم از فراگیران برتر مسابقه میلیونی (نفرات اول تا سوم) و همچنین دیگر زبان آموزان شرکت کننده در مسابقه میلیونی با اهدای جوایز نفیس تجلیل شد.
بر این اساس نفر اول یک میلیون تومان جایزه نقدی + یک ترم رایگان همراه با کتاب به تیم سه نفره آرینا قادری، صبا محمدی و سنا حیدری تعلق گرفت.
نفر دوم یک میلیون تومان جایزه نقدی + پک رایگان کتاب ترم بعدی به شاینا نوری فراگیر بخش خردسالان تعلق گرفت.
نفر سوم یک میلیون تومان جایزه نقدی به آیلین عباسپور تعلق گرفت.
عکسهای این مراسم را در منوی زبان سرا در قاب تصویر زبان سرا مشاهده کنید.
برنامه آزمون پایانی ترم تابستان یک + جزئیات
برنامه آزمون پایانی شفاهی و کتبی ترم تابستان یک 1400 مرکز آموزشی زبان سرا سنندج منتشر شد.
برندگان مسابقه میلیونی زبان سرا مشخص شدند
برندگان مسابقه هیان انگیز مسابقه میلیونی زبان سرا با عنوان «ویدیو ضبط کن، میلیونی جایزه ببر» که به مناسبت بیست سالگی زبان سرا در بستر اینستاگرام برگزار شد، مشخص شدند.
بر این اساس:
ویدیوی سه نفره (صبا محمدی، آرینا قادری و سنا حیدری) با کسب 250 رای “بلی” به عنوان ویدیوی برتر انتخاب شد و جایزه ویژه ما را کسب کرد. (یک میلیون تومان جایزه نقدی + یک ترم رایگان و پک کتاب)
ویدیوی شاینا نوری فراگیر دوست داشتنی بخش خردسالان با کسب 226 رای “بلی” به عنوان ویدیوی دوم انتخاب شد و جایزه ویژه نفر دوم را کسب کرد. (یک میلیون تومان جایزه نقدی+پک رایگان کتاب ترم بعدی)
ویدیوی آیلین عباسپور با کسب 224 رای “بلی” از مخاطبین صفحه رسمی اینستاگرام زبان سرا، جایگاه سوم را از آن خود کرد و جایزه ویژه نفر سوم را کسب کرد. (یک میلیون تومان جایزه نقدی)
همچنین در مرحله نهایی مسابقه میلیونی زبان سرا چهار ویدیوی خلاقانه دیگر نیز حضور داشتند که به ترتیب آرای زیر را کسب کردند:
ویدیوی سارا خدایاری 213 رای “بلی”
ویدیوی دریا قربه 180 رای “بلی”
ویدیوی مارتیا فاتحی 170 رای “بلی”
ویدیوی سونیا رشیدی 113 رای “بلی”
ویدیوهای خلاقانه مسابقه میلیونی زبان آموزان زبان سرا
پس از دو هفته مسابقه هیجان انگیز «در مورد زبان سرا ویدیو درست کن، میلیونی جایزه ببر» که به مناسبت بیست سالگی زبان سرا برگزار شد، نفرات برتر این چالش جذاب مشخص شدند.
در این مسابقه که در بستر اینستاگرام و در صفحه رسمی ما برگزار شد، زبان آموزان زبان سرایی بر اساس فراخوان اعلام شده، هر کدام ویدیویی 30 ثانیه ای در مورد زبان سرا ضبط کردند. پس از آن، ویدیوها در مرحله اول به مدت 24 ساعت در ستوری صفحه رسمی اینستاگرام زبان سرا قرار گرفت و چند نفر برتر به مرحله نهایی راه یافتند.
در مرحله نهایی بار دیگر ویدیوهای فراگیران (ویدیوی دوم) به رای گیری گذاشته شد تا این بار افراد برتر مشخص شدند. در ادامه ویدیوهای فراگیران خلاق، باهوش و دوست داشتنی زبان سرا را مشاهده می کنید:
مارتیا فاتحی
شاینا نوری
آیلین عباسپور
دریا قربه
سارا خدایاری
ویدیوهای برتر مرحله اول مسابقه میلیونی زبان سرا مشخص شدند
پس از 10 روز مسابقه هیجان انگیز جشن بیست سالگی زبان سرا با عنوان «ویدیو بگیر، میلیونی جایزه ببر»، نفرات برتر مرحله اول این مسابقه مشخص شدند.
این مسابقه در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام به دلیل خاصیت اشتراک و رای گیری و دسترسی آسان به آن برگزار شد. فراگیران زبان سرا ویدیویی 30 ثانیهای در مورد زبان سرا را ضبط و ارسال کردند. پس از آن، تیم مدیریت موسسه ویدیوها را به مدت 24 ساعت در استوری صفحه رسمی زبان سرا در اینستاگرام قرار داد تا همه بتوانند بر اساس تگ (میپسندم بلی/خیر) به آن رای بدهند که در پایان مرحله اول افراد زیر بیشترین رای را کسب و به مرحله پایانی مسابقه را یافتند:
در مرحله نهایی، این فراگیران بار دیگر ویدویی 30 ثانیهای و این بار با توجه به المانهای کیفیت ویدیو، مکالمه دقیق و صحیح، صدا، نور و تصویر مناسب برای ما ارسال میکنند تا مجددا آنها را در صفحه اینستاگرام (به صورت پرایوت) به رای بگذاریم که در نهایتا سه نفر برتر برای جایزه میلیونی و ویژه ما انتخاب شوند.
شایان ذکر است که جوایز ویژه جشن بیست سالگی زبان سرا به شرح زیر است: